
S’acaba l’estiu i és hora de tornar a les rutines
L’estiu és, per als més petits de casa, sinònim de vacances, de sortir de la rutina, de més llibertat horària... Però no només per a ells, sinó per als pares i mares o els familiars que conviuen amb ells.
És una època que es converteix en uns mesos de descompressió de les normes rutinàries que es porten a terme durant el curs escolar, d’una pèrdua de la disciplina dels horaris, de canvis en l’alimentació o de parèntesi en les activitats escolars. L’estiu no deixa de ser una època que, en general, les persones gaudim de la natura, sortim més al carrer, a la platja o bé a la muntanya... i el dia a dia es va fent sense una rutina. Arriba un moment que això pot arribar a cansar perquè, especialment els nens, ja estan una mica desbordats, cansats de fer una vida diferent durant dos mesos llargs d’estiu.
Cada any, quan arriba setembre, és moment de tornar a reprendre els hàbits més típics del curs escolar. Pares i fills han de fer l’esforç de reimplantar les normes que les dues parts estableixen com a rutina: aixecar-se a la mateixa hora, esmorzar, anar a l’escola o a treballar, dinar, etc. I en arribar la tarda, després de recollir els infants, seguim amb les activitats extraescolars... Aquesta rutina és bona, però sóc del parer que som els pares els que ens hi acostumem. Perquè, justament quan arribar el mes de juny passa tot el contrari, tenim ganes que arribi l’estiu perquè volem trencar amb les normes establertes. Mai estem conformes amb el què tenim, però unes mínimes pautes són necessàries tant per als fills com per als pares.
Des del meu punt de vista, és important anar reintroduïnt noves pautes amb l'arribada del nou curs, però hem de procurar no fer-ho de forma brusca, d’un dia per l’altre, sinó que cal anar-les introduïnt progressivament. D’aquesta manera, serà més fàcil que els petits es vagin adaptant al nou curs i les vagin acceptant d’una manera normalitzada. La idea és que necessitem tornar a la rutina de cada dia perquè el cos segueix un cercle vital. Quan t’aixeques cada dia al matí tens una energia i a la tarda en tens una altra. Aquesta energia, que el cos renova cada 24 hores, afecta a la nostra relació amb l'entorn de l’escola o treball ja que també tenen uns ritmes marcats.
Escoltar els nostres fills a l’hora d’escollir les activitats extraescolars
L’ésser humà ha d’interactuar amb la resta de persones que l’envolten, amb l’ambient, en el cas del nens, amb l’escola. Però fora d'això, també han de tenir un temps determinat per fer alguna cosa que sigui diferent. Les activitats extraescolars com els esports, la música o els idiomes, són ideals perquè els infants puguin sortir del dia a dia rutinari de casa o l’escola. Però hem d’entendre que els nens no són la nostra continuïtat. Hi ha molts pares que voldrien que el seu fill fos un gran esportista en un determinat esport perquè el pare o la mare el va practicar quan era jove. Però potser es dona el cas que al nen no li agrada gens aquest esport. És per això que us recomano que és important que coneguem els nostres fills, que analitzem com s’interrelacionen amb els seus companys, les seves actituds, i descobrirem allò que els agrada. Així els podrem acompanyar en allò que desitgen fer i no els obligarem a fer allò que nosaltres volem. Crec que la seva tria us ajudarà a implementar les normes de forma més fàcil durant les primeres setmanes del nou curs escolar.
Equip Pediatria de la Clínica Sant Josep